Focus

Kiezen en Delen
FOCUS 24.06.2015

Europees vertrouwen

De moeilijkheden in de eurozone tonen niet alleen de gebreken van de Europese instituties, maar ook het gebrek aan vertrouwen tussen de verschillende Eurolanden. Hetzelfde kan worden gezegd naar aanleiding van het beschamende gebrek aan solidariteit in de opvang van de migrantenstroom naar Italië, Griekenland en Spanje. Het vertrouwensprobleem volgt vaak een Noord-Zuid patroon, en […]

Kiezen en Delen
FOCUS 17.06.2015

Borstklopperij werkt niet

Maatschappelijk verantwoord ondernemen, dat doe je niet om er rijk van te worden. Twee Amerikaanse marketingwetenschappers laten zien dat ‘fatsoenlijke’ ondernemingen wel degelijk meer producten verkopen doordat consumenten denken dat fatsoenlijke producten beter zijn- vooral als het bedrijf daar zelf niet te hard over opschept. Neem een fles wijn. Als het etiket in kleine lettertjes […]

Kiezen en Delen
FOCUS 10.06.2015

Het levensverhaal van een illusie

Soms zijn er van die dagen dat alles lukt. Je projectvoorstel wordt gehonoreerd, je baas verrast je met een promotie, en onderweg naar huis vind je ook nog eens 10 euro op straat. Op zulke dagen zou je bijna, tegen beter weten in, een kraslot kopen om dit tijdelijke geluk optimaal te benutten.

SLXAlgemeen_ElcoVDMeer
NIEUWSTE STUK 04.07.2015

Vraag en aanbod van communicerende wetenschappers

Communicatie door wetenschappers: gebeurt dat eigenlijk een beetje? Nou, jawel, maar helaas vaak maar een beetje.

2 reacties
MoodyBitches-206x300
22.06.2015

Moody bitches – een ode en een gebruiksaanwijzing

Psychiater Julie Holland wil het innerlijk leven van De Vrouw demystificeren. Ze geeft praktisch advies en beschrijft wetenschappelijke inzichten over De Vrouw, en belooft dat je ‘op de leukste manier gelukkig en succesvol kunt worden’. Een recensie.

Geen reacties
Kiezen en Delen
FOCUS 17.06.2015

Borstklopperij werkt niet

Maatschappelijk verantwoord ondernemen, dat doe je niet om er rijk van te worden. Twee Amerikaanse marketingwetenschappers laten zien dat ‘fatsoenlijke’ ondernemingen wel degelijk meer producten verkopen doordat consumenten denken dat fatsoenlijke producten beter zijn- vooral als het bedrijf daar zelf niet te hard over opschept. Neem een fles wijn. Als het etiket in kleine lettertjes […]

Geen reacties
Kiezen en Delen
FOCUS 10.06.2015

Het levensverhaal van een illusie

Soms zijn er van die dagen dat alles lukt. Je projectvoorstel wordt gehonoreerd, je baas verrast je met een promotie, en onderweg naar huis vind je ook nog eens 10 euro op straat. Op zulke dagen zou je bijna, tegen beter weten in, een kraslot kopen om dit tijdelijke geluk optimaal te benutten.

2 reacties
kijken in het brein
08.06.2015

Neuromythes, neurofeiten, neurokansen – kun jij ze onderscheiden?

Kloppen de ‘hersenweetjes’ die je in de media tegenkomt eigenlijk wel? ‘Kijken in het brein’ biedt de lezer een realistischer blik op de (on)mogelijkheden van hersenonderzoek. Een recensie.

Geen reacties
ProfessorsAcademicDress
28.05.2015

Is de weg van vrouwen naar de academische top nóg langzamer?

Deze week was het weer raak met het treurige nieuws dat de mars van vrouwen naar de top tergend langzaam verloopt. In 2014 bestond slechts 20,9% van de top van het bedrijfsleven uit vrouwen. Wat echter minder aandacht krijgt, is dat het in de universitaire wereld zo mogelijk nog slechter gesteld is: In 2012 studeerden weliswaar meer […]

2 reacties
Kiezen en Delen
FOCUS 27.05.2015

Hoeveel is uw privacy u waard?

Stel ik benader u met een aanbod om uw persoonlijke data te kopen voor mijn bedrijf. Geboortedatum, burgerlijke status, baan, hobby’s, dat werk. Ik beloof dat ik ze niet aan derden doorverkoop, maar verder doe ik ermee wat ik wil. Hoeveel wilt u hebben voor deze deal? Denkt u er even over na, u bent […]

2 reacties
Kiezen en Delen
FOCUS 20.05.2015

Meer dan goede intenties

Hoe kunnen we de armste mensen ter wereld helpen? Dat is niet alleen een morele kwestie, maar vooral een praktische: geld, scholing, kippen of krediet, waar doe je de miljard mensen die minder dan 1,25 dollar per dag hebben een plezier mee? Een driejarige studie met 11000 huishoudens, de grootste tot nu toe, toont aan […]

1 reactie
Kiezen en Delen
FOCUS 13.05.2015

WC-eend wetenschap

Zit je op Facebook, dan worden je data niet alleen aan adverteerders verkocht, maar ook aandachtig bestudeerd door de sociale wetenschappers van Facebook Data-Science (FDS). De experts zijn het eens over de revolutionaire en wetenschappelijke potentie van het gebruik van “Big Data”, maar er zit een fundamentele spanning tussen de privacy van de “datapunten” en […]

1 reactie