vaginal seeding

De nieuwste trend rondom de bevalling is niet hypnobirthing of bevallen in een bad met speciale muziek, maar een écht wetenschappelijk onderbouwde methode: vaginal seeding. Oftewel: keizersnede-baby’s besmetten met bacteriën uit vocht van de vagina van de moeder. Als je een hele klas pubers aan het griezelen wilt krijgen is dit een heel effectief verhaal. Maar ook zonder grapjes lijkt deze methode op het eerste gezicht wat raar. Hoe komt men op dit idee? Wat is het nut? En is het echt bewezen?

Allereerst over die  bacteriën. U denkt misschien dat bacteriën schadelijk zijn, maar dat is maar deels waar. Mensen dragen een heleboel goede bacteriën met zich mee, voornamelijk in de darmen (zo’n 2 kilo van u is bacterie), die ervoor zorgen dat we gezond blijven. Daarnaast hebben we ook heel veel bacteriën op onze huid en andere plekken op het lichaam. Een baby in de baarmoeder is echter bijna steriel (zonder bacteriën). De geboorte is dus de eerste aanraking van een baby met bacteriën. Dit gebeurt via het ‘geboortekanaal’ van de moeder (de vagina), de handen van de verloskundige, en de omgeving waarin de baby geboren wordt. Later in het leven hebben borstvoeding, vaste voeding en de omgeving van het kind invloed op het ontwikkelen van de bacteriepopulatie. Vooral de darmbacteriën zijn heel belangrijk: bij een jonge baby hebben deze invloed op de ontwikkeling van het immuunsysteem. En een goed immuunsysteem is nodig voor het voorkomen van bijvoorbeeld allergieën. Je kunt dus maar beter zo vroeg mogelijk de juiste bacteriën krijgen.

Het was al langer bekend dat baby’s die zijn geboren via een keizersnede een grotere kans op allergische aandoeningen zoals astma en voedselallergie hebben. Pas een aantal jaar geleden werd ontdekt dat dat de bacteriën in de darmen van pasgeboren baby’s na een keizersnede anders zijn dan die van een vaginaal geboren baby. Ook nog na 2 jaar verschilden de bacteriën van een keizersnede-kindje van die van vaginaal geboren kinderen. Een van de onderzoekers die dit verschil ontdekte kreeg een kind via een ongeplande keizersnede, en besloot het experiment aan te gaan: hij smeerde zijn pasgeboren kind in met wat vaginaal vocht van zijn vrouw (zie hier). Of dit effect heeft gehad op zijn kind is niet bekend (en ook niet echt te meten), maar het idee sloeg aan, en steeds meer mensen gingen dit doen als hun kind via een keizersnede ter wereld moest komen.

c-sections

In Nederland zijn keizersnedes gelukkig niet zo populair, een keizersnede wordt alleen uitgevoerd als het echt niet anders gaat (in 15% van de gevallen). In andere landen is dat wel anders, in bijvoorbeeld Mexico bevalt 45% van de vrouwen via een keizersnede en in Turkije zelfs meer dan 50%! Vrouwen in de VS en Zuid-Amerika bevallen graag via een keizersnede om hun bevalling te plannen en pijnloos te doorstaan. Maar dit gaat wellicht ten koste van de gezondheid van hun kinderen. Of dat écht zo is, is moelijk te onderzoeken, maar het is goed om te zien dat ook overheden nu artsen stimuleren om niet te snel op verzoek van een vrouw een keizersnede uit te voeren. (Bron afbeelding)

Sinds vorige maand is er ook echt bewijs dat het ‘vaginal seeding’ zoals deze procedure genoemd wordt, ook echt leidt tot een verandering van de bacteriën van de pasgeboren baby (lees het originele artikel of een samenvatting). Of het echt effect heeft op de gezondheid van het kind (dus dat het kind minder kans heeft op allergieën) is nog niet bekend, maar dit recente onderzoek is daar positief over. De vrouwen zelf zijn niet onverminderd positief en vinden het al snel ‘vies’, zoals dit blog  laat zien.

Ook niet alle artsen zijn positief: Britse artsen waarschuwden dat het ‘vaginal seeding’ een gevaarlijke trend is. Zij willen vooral niet het risico lopen dat een baby door deze actie in aanraking komt met het herpes-virus of met geslachtsziekten. Zij raden vrouwen die dit willen aan om voor de geboorte nog te testen op SOA’s, alhoewel hoogzwangere vrouwen niet echt in die risicogroep vallen. Het lijkt erop dat deze artsen het ook vooral nog een beetje eng vinden, want het wetenschappelijk bewijs vóór deze procedure begint steeds meer uit te breiden, en wordt dit in de toekomst een standaardprocedure bij keizersnede-bevallingen.

De natuur had het zo gek nog niet bedacht met die vaginale geboortes.