Meisje speelt DEEP tijdens CinekidVorig weekend zijn de jaarlijkse prijzen voor videogames uitgereikt tijdens de Game Awards 2015. Op het lijstje van genomineerde games prijkten namen als Call of Duty: Black Ops 3 en Mortal Kombat X, spellen waarin geweld niet bepaald wordt geschuwd en die ook regelmatig worden geassocieerd met (extreme) agressie in het echte leven. Anders Breivik zou Call of Duty zelfs hebben gebruikt om zijn afschuwelijke moordpartij op het eiland Utøya te oefenen.

Na elke massale schietpartij, duikt dan ook de discussie over de relatie tussen gewelddadige videogames en agressie weer op. Ook wetenschappers houden zich al jaren bezig met de link tussen (overmatig) gamen en agressie. Perspectives of Psychological Issues, weidde vorige maand zelfs een special section aan het onderwerp. Hierin kwamen zowel voor- als tegenstanders van het idee dat het spelen van gewelddadige video games slecht is voor de ontwikkeling van kinderen en kan leiden tot agressie aan bod. Zoals wel vaker met wetenschappelijk controversies, kwamen ze hierdoor helaas niet nader tot elkaar en het is eigenlijk ook maar de vraag of de controversie nog wel relevant is.

Allereerst bestaat het aanbod van video games namelijk niet uitsluitend uit extreem gewelddadige games zoals Mortal Kombat. Er zijn ook zeer populaire geweldloze games zoals The Sims en FIFA. Daarnaast wordt het meer en meer duidelijk dat gamen ook juist positieve effecten kan hebben op de ontwikkeling van kinderen. Zo zijn bijvoorbeeld vrijwel alle games tegenwoordige te spelen als (online) multiplayer en vaak ook coöperatieve game waarvan het spelen wordt geassocieerd met een meer actieve deelname in de maatschappij (bijvoorbeeld door middel van vrijwilligerswerk). Zelfs het spelen van shooter games (zoals Call of Duty) heeft (ook) positieve kanten. Kinderen die regelmatig dit soort games spelen zijn bijvoorbeeld alerter en beter in het verwerken van ruimtelijke informatie.

Video games worden dan ook steeds meer gezien als belangrijke instrument bij het helpen van kinderen die niet helemaal lekker in hun vel zitten. Zo is er aan de Radboud Universiteit in Nijmegen een onderzoeksgroep die onderzoek doet naar de inzet van video games voor kinderen met psychische problemen zoals depressie of angststoornissen. Een van de projecten, MindLight maakt succesvol gebruik van biofeedback om kinderen te helpen omgaan met angstige momenten. En onlangs nog werd er een proef op het Cinekid Festival uitgevoerd met de game DEEP, een virtual reality (VR) game waarin kinderen door goed door hun buik in en uit te ademen, door een prachtige virtuele onderwaterwereld kunnen bewegen. De eerste resultaten wijzen erop dat kinderen zich na het spelen van DEEP minder angstig en rustiger voelen. Het is dus helemaal niet ondenkbaar dat kinderen op den duur thuis dit soort spellen spelen als onderdeel van behandeling voor angststoornissen of zelfs ADHD. Gamen om je beter te voelen dus.