Kiezen en Delen

Ga niet naar de supermarkt terwijl je honger hebt. Die geldbesparende vuistregel werkt niet alleen in supermarkten, maar ook in het algemeen, blijkt uit vijf net gepubliceerde studies.

Een lege maag maakt ons hebberig. Het zorgt ervoor dat we meer moeite doen en meer geld overhebben voor voedsel. Bij mannen leidt dat er zelfs toe dat ze op dikkere vrouwen vallen. Daarbij is een verband met voedsel nog niet zo vergezocht, maar kan de hebberigheid ook tot algemene kooplust aanzetten, dus zowel M&Ms als paperclips? Dat was zo’n rare gedachte dat het tot nu toe niet onderzocht is.

De onderzoekers keken eerst naar algemene hebberigheid. Hoe hongeriger mensen waren, des te sneller herkenden ze een woorden die iets met kopen te maken hadden, zoals krijgen, aanschaffen, en willen. Dat betekent dat honger ons dus hebberiger in het algemeen maakt. Om te zien of dat evenzeer voor voedselprodukten als voor andere zaken gold, lieten de onderzoekers sommige cafégangers een vragenlijst invullen vóór ze naar binnen gingen, en anderen erna. Spaghetti en tosti’s werden als veel aantrekkelijker beoordeeld door de hongerige bezoekers dan door de verzadigde caféverlaters, maar dat gold niet voor usb-sticks en spa-bezoekjes.

We vinden niet-eetbare produkten dus niet begerenswaardiger als we honger hebben. Maar we willen er wel meer van hebben, liet de volgende studie zien. 63 deelnemers hadden vier uur voor ze naar het lab kwamen niet gegeten. De helft kreeg een taart te proeven, de andere helft deed alleen wat testjes. Zogenaamd als dank voor deelname mochten ze gratis paperclips meenemen. De paperclips werden niet leuker van honger (men vond ze op een schaal van -5, erg onaantrekkelijk, tot 5, erg aantrekkelijk, ongeveer een 2.5); maar hongerige mensen namen er vier mee, terwijl de anderen er maar twee meenamen. In interviews zeggen de onderzoekers dat ze denken dat honger leidt tot gebrek aan impulscontrole, maar dat noemen ze niet in het wetenschappelijke artikel.

De hamvraag blijft: kopen we ook ‘in het echt’ meer als we honger hebben? Om dat uit te vinden gingen de onderzoeker bij de uitgang van een warenhuis staan met voornamelijk niet-eetbare produkten, en vroegen de winkelgangers hoeveel honger ze hadden en of ze hun bonnetjes wilden laten zien. Hongerige mensen hadden meer produkten gekocht en meer uitgegeven. Dat bewijst op zich nog niet niet dat honger aanzet tot kopen; wie weet worden we hongerig van het geld uitgeven. Maar die laatste test kunnen we zelf doen. Zoek door je bankafschriften van bol.nl en amazon.com en schrijf hieronder het tijdstip van je laatste drie online aankopen en wat je uitgegeven hebt. Was dat voor of na het eten?

Mijn bijdrage aan dit onderzoek:

€9,06, 11.43 voor lunch
€34,55, 21.45 na diner
€54,86, 11.42 voor lunch