20150121_214731

Veel mensen zullen deze maand begonnen en alweer gestopt zijn met meer bewegen. Sporten blijkt, net als diëten en andere goede voornemens, moeilijk vol te houden. Maar waarom is dit zo? De reden is simpel: omdat veel mensen niet de goede sport kiezen, en dan is je goede voornemen gedoemd te mislukken. Maar hoe weet je nu welke sport bij je past? Sciencepalooza zocht uit of de wetenschap uitkomst biedt.

Veel beginnende sporters zullen zich afvragen welke sport ze het beste kunnen gaan doen om hun goede voornemen voor 2015, meer bewegen, vol te houden. Zal ik lid worden van die nieuwe sportschool, gaan hardlopen, op yoga, of juist bij een voetbalvereniging gaan? En waar ben ik eigenlijk goed in, een duursport als hardlopen of een krachtsport zoals fitness? Bij sommige mensen is duidelijk wat hen meer zal liggen: slanke gespierde types doen het beter als lange-afstandlopers, spierbundels kunnen beter gaan kogelstoten of gewichtheffen. Maar het grootste deel van de mensen die in januari (meer) willen gaan sporten zijn niet duidelijk in zo’n hokje te plaatsen en maken hun keuzes door invloed van vrienden, de laatste mode en nieuwjaarsaanbiedingen van de sportschool.

Genetisch sportadvies?
Wellicht kunnen je genen je vertellen welke sport je het best kunt doen? Er zijn inderdaad bedrijven (zoals DNAfit uit Engeland) die je sportadvies geven op basis van je erfelijke informatie, je DNA. Op basis van kleine variaties in een bepaald gen zou voorspeld kunnen worden of je een duursporter of een krachtsporter bent. Er zitten echter veel haken en ogen aan zo’n test. Het programma De Kennis Van Nu liet in hun uitzending in december zien dat zo’n test er goed naast kan zitten. De discuswerper Maarten Persoon, die vaak 2e en 3e wordt op WK’s en EK’s, zou volgens de test een duursporter zijn, terwijl hij toch duidelijk zijn strepen heeft verdiend als krachtsporter. Het bedrijf DNAfit geeft in dit programma schoorvoetend toe dat de test misschien niet 100% voorspellend is. Maar er zijn sportscholen, zoals Health City, die de test aanbieden aan iedere recreatieve bezoeker (voor 170 euro). Maar heb je wat aan zo’n test als je gewoon wat aan je gezondheid wilt werken? Nee dus, de uitslag zegt waarschijnlijk weinig, dus vooral niet doen!

(Pseudo-)wetenschappelijk onderbouwde hypes
Als je DNA geen uitkomst biedt, hoe kies je dan wel de juiste sport? Ieder decennium heeft een nieuwe sport-hype: in de jaren ’80 was het aerobics, daarna Tae-Bo en Pilates, nu zijn Spinning en Yoga in de mode. Iedere sport-hype wordt ook vergezeld door (pseudo-)wetenschappelijk bewijs dat díe activiteit toch echt het beste is voor je gezondheid/hart/gewicht/etc. Zo zou yoga je ‘organen masseren’, je ‘een stralende huid opleveren’ en ‘je immuunsysteem activeren’ volgens de folders, maar de wetenschappelijke onderbouwing hiervan is ver te zoeken. Ook alle beloftes rondom de super-workout Pilates bleken maar zelden te worden onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek. Dat bewegen gezond is, is wel bewezen, maar wát je dan moet doen voor het beste resultaat blijft onduidelijk.

Gewoon wandelen dan maar?
Misschien maar gewoon regelmatig een stevige wandeling maken? Een recent onderzoek in Engeland, waarin verschillende studies naar het effect van wandelen werden bekeken, liet zien dat lid worden van een wandelclub de meest effectieve manier zou zijn om de gezondheid te bevorderen. Maar ook dit onderzoek moet met een korreltje zout genomen worden. Volgens een onderzoeker van het UMCG in Groningen gelden de goede gezondheidseffecten van wandelen eigenlijk alleen voor ouderen. Jongere mensen die iets aan hun gezondheid willen doen kunnen volgens haar beter een intensievere sport gaan doen.

Doe wat je leuk vindt!
Al die tegenstrijdige adviezen helpen niet echt, dus laat men zich massaal verleiden door de nieuwjaars-aanbieding van die nieuwe sportschool, om vervolgens de rest van het jaar vast te zitten aan een te duur abonnement. Maar als je écht meer wilt bewegen, dan zit er maar één ding op: ga iets doen wat je leuk vindt! Alleen dat kun je op de langere termijn volhouden, zeggen Amerikaanse artsen in het radioprogramma Freakonomics. Dus de beste wetenschappelijke tip is: volg proeflessen bij verschillende yogaclubs, hardloopgroepjes en sportscholen en vind uit wat je léuk vindt. Grote kans dat je dat wél de rest van het jaar volhoudt.