egglab1

Voor wie nog niet genoeg eieren heeft gezocht vandaag heeft het Sensory Ecology departement van de Universiteit van Exeter een leuke paasactiviteit: een online eierzoektocht, waarbij uw deelname helpt de om de camouflage van de eieren langzaam te optimaliseren. In het spel worden de fictieve eieren van drie soorten nachtzwaluwen random op een bijbehorende achtergrond geplaatst, en is het aan u om ze te vinden.

Begin deze week werd het spel gelanceerd, en was toen nog kinderlijk simpel: fel gekleurde eieren waren in no-time ontdekt temidden van het grauwe gebladerte. Maar inmiddels is het niet zo gemakkelijk meer. Met een evolutionair algoritme wordt iedere generatie bekeken welke eieren het ‘fitst’ zijn (ofwel: het minst snel worden gevonden), en die worden doorgegeven aan de volgende generatie. Naast de selectie die plaatsvindt is er natuurlijk ook mutatie: ieder patroon dat door de selectie komt vormt de basis voor een groep nieuwe eieren, die allemaal subtiel verschillen van het origineel:

Screen Shot 2014-04-20 at 6.49.15 PM

Inmiddels is het spel in de 12e generatie, en zijn de camouflages behoorlijk gevanceerd. Van de beste eieren wordt ook de ‘evolutionaire geschiedenis’ weergegeven, die laat zien hoe de patronen langzaam zijn veranderd, en verbeterd, over de afgelopen week:

Screen Shot 2014-04-20 at 6.50.23 PM

Ondertussen vergaren de wetenschappers achter het spel hiermee gegevens over camouflage, een heel intrigerend en relevant onderwerp in de biologie. Verstoppertje spelen is immers een goede strategie om predatie te ontwijken, of zelfs om als predator ongemerkt een prooi te besluipen. Dat de groep in Exeter juist voor nachtzwaluwen heeft gekozen om dit onderwerp te bestuderen zal niemand verbazen!

Doet u mee?