Geels en van Opijnen-Nederland in ideeen@5.indd

Nederland in ideeën is het eerste boek van een serie waarin we elk jaar rond de 100 toonaangevende Nederlandse denkers vragen om kort en krachtig (max 1000 woorden) antwoord te geven op één centrale vraag. De vraag wisselt jaarlijks en zal altijd betrekking hebben op het raakvlak van wetenschap en maatschappij. Dit jaar was de vraag: ‘Welk idee, inzicht of innovatie heeft Nederland veranderd – of zal dit in de toekomst gaan doen?’

Beatrice de Graaf (veiligheid), Jeroen Smit (journalistiek),  Gerard ’t Hooft (natuurkunde), Bas Haring (filosofie), Vincent Icke (natuurkunde), Henk van Os (kunstgeschiedenis),  Neelie Kroes (technologie), Boris van der Ham (filosofie), Heleen Dupuis (ethiek), Nelleke Noordervliet (literatuur), Stine Jensen (filosofie) en 89 andere invloedrijke wetenschappers,  auteurs en kunstenaars

schrijven over

de fiets, de pil, het feminisme, Big Brother, de kolonisatie van het heelal, gentherapie, de flitspaal, sociale robots,  kweekvlees, absurdistische cinema, kwantummechanica en vele andere ideeën, inzichten en innovaties die Nederland hebben veranderd, of dit in de toekomst gaan doen.

Mark en Tim van sciencepalooza stelden het boek samen en droegen zelf ook een essay bij. Daarnaast zijn bijdragen te lezen van de sciencepalooza schrijvers: Charlotte Vlek, André Boorsma, Terry Vrijenhoek, Yuri Matteman, Eva van den Broek en Tobias Tiecke.

Het eerste exemplaar van Nederland in Ideeën is op maandagavond 7 Oktober op de Avond voor Wetenschap en Maatschappij overhandigd aan André Kuipers (zie foto hieronder) en ligt sindsdien in je lokale boekhandel! Dus gaat dat kopen want het is een fantastisch boek geworden!

Mark boek en Andre