Screenshot uit Wuzzit Trouble

“Piano spelen en autorijden leer je door het te doen,” vertelt wiskundige Keith Devlin in een filmpje. “Maar rekenen leren we alleen maar met symbooltjes op papier. Waarom leren we niet ook wiskunde door het gewoon te doen? Omdat er tot voor kort geen instrument was om wiskunde op te spelen,” betoogt Devlin. Maar dat verandert nu: Devlin, gerespecteerd wiskundige en schrijver, bracht met zijn gamebedrijf InnerTube Games deze week het spel Wuzzit Trouble uit. Een app voor iPhone en iPad, gratis te downloaden in de App Store.

Het instrument waarmee je in Wuzzit Trouble speelt met wiskunde, bestaat uit een rad met getallen en kleine radertjes waarmee je het grote rad kunt laten bewegen. Met de kleine radertjes maak je sommen (plus vier, min zes, etcetera) en het grote rad laat de uitkomst zien. Het doel: bevrijd een klein diertje, een Wuzzit, dat vast zit in het rad. In het filmpje hieronder laat Devlin zelf zien hoe het werkt.

Om een level in Wuzzit Trouble op te lossen hoef je alleen te kunnen rekenen, legt Devlin uit. Toch is het spel meer dan alleen een leuke interface voor optellen, aftrekken en vermenigvuldigen: er zijn ook bonuspunten te behalen. En om die te kunnen halen moet je strategisch denken en de juiste som eerst maken. Zo blijft het spel ook leuk voor meer ervaren spelers.

Veel computerspellen over wiskunde hebben moeite om de wiskunde echt in het spel op te nemen als spelelement. Vaak komt de wiskunde in beeld als een opgave die je moet oplossen voor je weer verder mag met het spel. Maar Devlin en zijn team lijken er in geslaagd te zijn om een spel te bouwen dat echt bedoeld is om met wiskunde te spelen. Of zoals ze het zelf zeggen: onze spellen zijn niet bedoeld om wiskunde te leren, maar om met wiskunde te spelen op zo’n manier dat je er altijd wel iets van leert.

De illustratie bij deze post is een screenshot uit Wuzzit Trouble.