empatica

Stel, je werkt bij een groot kantoor en je wilt even bekijken hoe het er voor staat met je stressniveau. Je logt in op het bedrijfsnetwerk en bekijkt je persoonlijke score; oei dat ziet er niet al te best uit, flink gestrest. Niet helemaal verrassend maar toch had je zo’n slechte score niet verwacht. Het systeem geeft je een aantal suggesties om te ontspannen, bijvoorbeeld om na de lunch even een stukje te gaan lopen, je kunt ook even naar de meditatieruimte gaan om te gaan mediteren. Ok, nu eens de stress-load van de verschillende afdelingen van het bedrijf bekijken. De afdeling ICT spring er deze week echt uit. Misschien die gasten even met rust laten en alleen lastig vallen voor noodgevallen. Toekomstmuziek? Niet als het aan Empatica ligt, dit Italiaanse bedrijf demonstreerde eerder dit jaar op het Quantified Self congres een apparaat met bijbehorende software die stress van werknemers real-time in kaart kan brengen.

Het apparaat, een uit de kluiten gegroeid polshorloge, bevat een groot aantal sensoren die o.a. beweging, temperatuur, de geleidbaarheid van de huid en hartslag kan meten. Vooral deze laatste twee metingen kunnen worden gebruikt om een schatting te maken van de stress die een persoon ondergaat. Uit de hartslagmeting wordt de zogenoemde Heart Rate Variability (HRV) bepaald. De geleidbaarheid van de huid geeft aan hoeveel je op een bepaald moment zweet, vergelijkbaar met de werking van een leugendetector. Zowel HRV als de geleidbaarheid van de huid worden gezien als indicatoren van stress.

Op deze data laat Empatica algoritmes los die de data vertalen in een stress-score. Dit alles wordt real-time via bluetooth aan een smartphone doorgegeven die op zijn beurt de data weer stuurt naar de servers van Empatica. De smartphone kan daarbij ook de locatie van de deelnemer doorgegeven. In de profielen van Empatica kun je zien op welk tijdstip van de dag je gestrest was en ook nog op welke plaats. De software van Empatica laat dat niet alleen van jezelf maar ook van je collega’s zien. Dit maakt het mogelijk om in kaart te brengen op welke plek werknemers de meeste stress ervaren, welke afdeling of welk team de grootste stress-load heeft. Je kunt ook stress-interacties tussen jou en je collega’s bekijken, bijvoorbeeld van welke collega je nekharen overeind gaan staan.

Op het congres sprak ik met de CEO van Empatica, Matteo Lai. Hij legde me uit hoe bedrijven deze data in het voordeel van hun werknemers kunnen gebruiken. Werkplekken kunnen worden aangepakt, teams kunnen evenwichtiger worden samengesteld en op persoonlijk vlak kunnen allerlei stressverlagende maatregelen worden genomen. Dit alles heeft minder gestreste werknemers tot gevolg en daarmee minder ziekte en een hogere arbeidsproductie. Wat wil een bedrijf nog meer. Ik vroeg Matteo Lai ook naar het privacyaspect; letterlijk iedere stap en hartslag van het personeel is te volgen. Lai zag daarin geen groot probleem. Hij gaat er vanuit dat een bedrijf die zijn technologie gebruikt het beste met z’n werknemers voor heeft.

Privacy is natuurlijk een belangrijk issue. Daarnaast maak ik me zorgen over de ogenschijnlijke maakbaarheid van de werknemer; door alles van een werknemer te meten lijkt hij op een machine die door aan een paar knoppen te draaien productiever gemaakt kan worden. Beide issues kunnen waarschijnlijk worden voorkomen door de werknemer zelf de regie van dergelijke techniek in handen te geven. Dus de werknemer beslist zelf of hij dit gebruikt, krijgt zelf inzicht in de data en beslist met wie hij de data deelt. Aan de andere kant, zou het niet fantastisch zijn dat die etter van een collega die bij iedereen stress opwekt er nu eindelijk eens uitgeknikkerd wordt?