DJAlognw

De Jonge Akademie is een groep jonge wetenschappers die naar verwachting de komende jaren de trends in de wetenschap in Nederland gaan bepalen. De onderzoekers komen uit verschillende wetenschappelijke disciplines, van kwantumfysica tot literatuurwetenschap, en alles daar tussen.

Deze groep van 50 wetenschappers, die in 2005 is opgericht, denken samen na over ingewikkelde vraagstukken binnen de wetenschap en het wetenschapsbeleid. Ook bewegen ze zich buiten de klassieke “ivoren toren” van de wetenschap door filmpjes over hun onderzoek op internet te plaatsen, en met een bus langs middelbare scholen te gaan (De Jonge Akademie on Wheels) om jongeren enthousiast te maken voor wetenschap. Kortom, een dynamische groep wetenschappers die verder gaan dan alleen onderzoek doen.

Wij van Sciencepalooza, ook jonge wetenschappers, zijn geïntrigeerd door deze Jonge Akademie-leden. Hoe zijn ze zo succesvol geworden? Wat beweegt ze? Waarom zijn ze onderzoeker geworden? Wat zijn de vragen die ze de komende jaren als (assistent)-professor willen oplossen? En ook belangrijk: wie is de mens achter al dat succes?

In onze serie “De Jonge Akademie over de Knie”, die vanaf deze maand te lezen is op Sciencepalooza, zullen leden van De Jonge Akademie zich wekelijks blootgeven aan de lezer. Van bergjes hagelslag en kwantumverstrengeling, via psychiatrische patiënten naar nanoporiën. Wetenschap van Nederlandse bodem.