Een zeer subjectieve verzameling van de beste, slechtste en meest interessante stukken van de afgelopen dagen

Nederlandstalig

OPINIE

Weg met publisch or perish – Column Naema Tahir – Buitenhof 11 september 2011 – Publicatiedruk leidt tot wetenschappelijke stilstand, niet tot vooruitgang, zo beweert Naema Tahir. En dus roept zo nota bene Halbe Zijlstra op om iets te doen aan de publish or perish cultuur. Tahir weet duidelijk niet hoe de wetenschappelijke wereld in elkaar steekt.

Zitten we eigenlijk wel op de wolf te wachten? – Trouw – Hoe wild is wild genoeg voor de natuur in Nederland?

Engelstalig

OPINIE

Stand up against the anti-technology terroristsNature – Wetenschappers zijn doelwit van bomaanslagen omdat bepaalde groepen technologische vooruitgang als nanotechnologie gevaarlijk vinden. Moet sommige wetenschap een halt worden toegeroepen omdat een mogelijke toepassing gevaarlijk kan zijn?

NIEUWS

Glowing transgenic cats boost AIDS researchThe Scientist -  Het feit dat de katten fluorescent zijn is eigenlijk bijzaak. Het is een technisch snufje waardoor de wetenschappers het onderzoek makkelijker konden doen. Maar door deze rare feature zullen de Glowing Cats zullen een hit worden op internet…

An Immune System Trained to Kill CancerThe New York Times – Mooi verhaal over een patiënt  wiens immune systeem genetisch zodanig is aangepast dat het Leukemie aanpakt.

Warning of H5N1 Resurgence Surprises CommunityScience – Is dit een publiciteit stunt voor de film Contagion of zit er nu echt een gevaarlijke uitbraak van de vogelgriep aan te komen?

Supercomputer predicts revolutionBBC - Voorspellingen van toekomstige chaos, daar krijgen wii in ieder geval nooit genoeg van! Maar dat wist je al van onze sciencepalooza stukken.