Een zeer subjectieve verzameling van de beste, slechtste en meest interessante stukken van de afgelopen dagen

Nederlandstalig

NIEUWS

RNA uit planten beïnvloedt de gen-expressie: C2W - Chinese onderzoekers hebben gevonden dat micro-RNA’s uit rijst genexpressie beïnvloeden van de Chinezen die de rijst eten. Misschien een eerste stap richting échte functional foods?

Het Discovery Festival:  een vooruitstrevend nachtfestival dat draait om de kick die je krijgt als je nieuwe dingen ontdekt. Nieuwe wetenschap, nieuwe kunst, nieuwe muziek; Discovery Festival betreedt spannende wegen en smeedt unieke dwarsverbanden. Vanavond in Nemo Amsterdam

Engelstalig

OPINIE

Seven Creepy Experiments That Could Teach Us So Much (If They Weren’t So Wrong)Wired Science - Een aantal zeer onethische experimenten, waarmee we wel heel veel zouden kunnen leren over de mens.

NIEUWS

School of Ants Erg leuk citizen-scientist schoolproject, bedoeld om mieren in bewoonde gebieden te bestuderen. Helaas alleen in Amerika.

Using 3-D-printing to model fossils of skulls and other bonesScientific American- Een nieuwe technologie om van fossiele schedels een model te maken. Makkelijker en minder schadelijk dan latex- of siliconenmodellen.

Peking gaat 100 insecten sequencenEurekAlert – Het Beijing Genome Institute (BGI) heeft met vertegenwoordigers van verschillende wetenschappelijke instellingen afgesproken om gezamenlijk het DNA 100 mieren-, bijen- en vliegensoorten bloot te leggen en te analyseren.

Gamers slagen waar wetenschappers falen - ScienceBlog - Gamers zijn er in geslaagd om de structuur bloot te leggen van een eiwitknippend enzym met een kritieke rol in de ontwikkeling van AIDS. Wetenschappers probeerden dit al jaar, zonder succes.