Een zeer subjectieve verzameling van de beste, slechtste en meest interessante stukken van de afgelopen dagen

Nederlandstalig

OPINIE

‘Universiteiten en subsidieverstrekkers moeten fraude aanpakken’Volkskrant – Een nogal onnozel stuk over Diederik Stapel en fraude in de wetenschap
‘Schooluniform geeft slechts een illusie van gelijkheid’Volkskrant – Het heil en onheil van schooluniformen in Nederland. Wel of niet doen?

NIEUWS

Nieuwe vondst werpt licht op menselijke evolutieEOS/Weetlogs – Een nieuwe archeologische vondst wijst op gedeelde afkomst mens en aap.
De boekhouder van het heelalNoorderlicht – Erik Verlinde over de ‘Big Bang’, snaartheorie, zes dimensies, zwarte gaten en heilige huisjes

Engelstalig

OPINIE

Work ethic: The 24/7 labNature – Arts én onderzoeker en een werkweek van 140 uur; gezond of  een recept voor waanzin? Zie ook het stuk hier op sciencepalooza
Neuroscience vs philosophy: Taking aim at free willNature – Bestaat vrije wil nu wel of niet, en wat is het eigenlijk?

NIEUWS

One Sperm Donor, 150 OffspringThe New York Times – Eén man, 150 kinderen…
Straight Talk about Vaccination Scientific American – De gevaren en voordelen van vaccinatie
ContagionThe New York Times – Nieuwe film met sterrencast (o.a. Matt Damon, Gwyneth Paltrow en Kate Winslet) over een uitbraak van een zeer besmettelijk en dodelijk virus. Gaat dat zien!