Overal worden we platgegooid met lijstjes, ook in de wetenschap: Nature heeft er een, Science heeft de “2010 Breakthrough of the Year”, “Top-10 ScienceNOWs” en doet er nog een schepje bovenop met de beste “Insights of the Decade”. Wat vinden de auteurs van Sciencepalooza? Dit jaar beknopte en uitgebreide lijstjes, voor een kwartier verdwalen op internet of een 10sec quick-fix…Yuri Matteman wrijft 2010 uit zijn ogen.

Het beste van 2010…

Ik juichte om de berichtgeving rond de arseenbacterie. In het begin was er spanning rond een ontdekking van NASA, het nieuws lekte, om vervolgens in een trotse persconferentie en een artikel in Science gepresenteerd te worden. De media smulde ervan, maar toen het wetenschappelijk gehalte van de ontdekking in twijfel werd getrokken door allerlei experts versloegen kranten, nieuwsprogramma?s en websites dat ook. Ondertussen is de glans verdwenen van de bacterie met arseen in zijn DNA. Wat mij betreft een mooi voorbeeld van de kracht van de wetenschap en de media. Een veel te weinig geziene, krachtige, combinatie.
Lees vooral ook wat Barbara er over schreef.

Het slechtste van 2010…

Misschien niet echt het slechtste, maar ik heb me gestoord aan de chauvinistische gevoelens die de media hadden bij de Nobelprijs voor de Natuurkunde, dit jaar uitgereikt aan Andre Geim. Ja, hij is officieel Nederlander, maar heeft hier kort gewoond en is ontevreden vertrokken uit Nijmegen. Hij geeft zelf aan nauwelijks iets met Nederland te hebben. Een beetje terughoudendheid is soms passend.

Waar hoop ik op in 2011…

Ik hoop dat wetenschappers in 2010 vaker en duidelijker hun resultaten en enthousiasme delen met een breder publiek. In de volgende parodie op De Wereld Draait Door zie je op 1m15 hoe dat vaak verkeerd uitpakt. In de versimpeling verdwijnt uiteindelijk waar het echt over gaat. We kunnen veel beter!

YouTube Preview Image