Overal worden we platgegooid met lijstjes, ook in de wetenschap: Nature heeft er een, Science heeft de “2010 Breakthrough of the Year”, “Top-10 ScienceNOWs” en doet er nog een schepje bovenop met de beste “Insights of the Decade”. Wat vinden de auteurs van Sciencepalooza? Dit jaar beknopte en uitgebreide lijstjes, voor een kwartier verdwalen op internet of een 10sec quick-fix…Het nieuwe jaar kan bijna beginnen, eerst nog Terry Vrijenhoek

Het beste van 2010…

De publicatie de gehele DNA-volgorde van de eerste 1000 vrijwilligers van het Personal Genome Project. Er is veel te doen geweest over privacy in 2010 – ik denk WikiLeaks, Facebook, achtergrondchecks van PVV-politici – met als voornaamste gevolg dat iedereen probeert privacy te beschermen door alsmaar hogere (digitale) muren op te werpen. Het Personal Genome Project laat ook zien dat het anders kan; duizenden mensen hebben vrijwillig hun meest persoonlijke bezit – hun DNA – afgestaan voor openbare publicatie op het internet, vergezeld van hun persoons- en medische gegevens, levensstijl, en pasfoto. Een goed voorbeeld van privacy 2.0.

Het slechtste van 2010…

“Neem nou topwetenschappers,” was het begin van een argument van Mark Rutte tegen het verhogen van het belastingtarief voor topinkomens. Als topinkomens zwaarder worden belast, zo redeneerde Rutte voorafgaand aan de verkiezingen, verdwijnt wetenschappelijk talent uit Nederland. Inmiddels doet het nieuwe kabinet Rutte er alles aan om wetenschappelijke vooruitgang in Nederland om zeep te helpen, met het verdwijnen van FES-gelden, een sterke nadruk op innovatie zonder basale wetenschap en het opwerpen van financiële drempels voor studenten.

Waar hoop ik op in 2011…

Toepassing van genoomsequencing in de diagnostiek. In medisch onderzoek wordt genoomsequencing inmiddels op grote schaal gebruikt. Ik hoop dat in 2011 de eerste diagnose wordt gesteld op basis van een volledig gesequenced genoom.