Wetenschappers worden vaak betaald door overheidsgeld. Daarom is het ook logisch dat wij wetenschappers wat teruggeven aan de maatschappij, in de vorm van onderwijs en het uitleggen van wetenschap aan het brede publiek. En om niet te vergeten: door het produceren van mooi wetenschappelijk werk.

Eigenlijk zou iedere wetenschapper tijd moeten stoppen in het vertaalwerk naar het brede publiek. Nou weet ik niet of dat haalbaar is: wetenschap bedrijven is al geen baan van 36 of 40 uur per week. Je moet het dus ook echt leuk vinden om moeite in projecten te stoppen die niet direkt met je veeleisende baan te maken hebben. Maar omdat het leuk is gebeurt het ook. Er zijn ontzettend leuke initiatieven te vinden waar veel wetenschappers zich voor laten mobiliseren. Denk maar aan het onlangs gehouden Discovery festival- ook door wetenschappers opgezet.

Ik heb onlangs een erg grappig filmpje uit de jaren 70 gezien waarin wetenschappers met zijn honderden uitleggen hoe een eiwit wordt gemaakt. Het is daadwerkelijk hilarisch, hoe de studenten over het grasveld huppelen – en ondertussen zeer precies vertellen hoe het genetisch material in de cel vertaald wordt naar eiwitten. En hoe de aminozuren, de bouwstenen van eiwitten, aan elkaar geregen worden.

Lekker retro.