Het “Restaurant van de Toekomst”- Chriet Titulaer zou er pap van lusten. Maar in dit restaurant zie je geen lopende banden of retro-moderne technologische snufjes: het Restaurant ziet eruit als een Oudhollandse kantine. Op het eerste gezicht tenminste, want vanaf de deur wordt je eetgedrag geobserveerd, gemonitord en beïnvloed, en bij het afrekenen van je lunch sta je op een weegschaal.

Al bij het maken van je keuze worden je voorkeuren doorgelicht: sommige salades worden op een doorzichtig bordje geserveerd, om andere hangt een geheimzinnige mist. Wat zegt het over je als je voor de mistige salade kiest? De vis ligt in een vitrine onder blauw licht. Zou dat de verkoop echt verhogen?

In de kantine van de Universiteit Wageningen, want dat is het Restaurant van de Toekomst, wordt alles wat met eetgedrag te maken heeft getest en geanalyseerd. Hoe kiezen mensen, wat vinden ze lekker, hoe kauwen ze (er zitten richtbare camera’s in het plafond), wat gooien ze weg? In dat soort vragen zijn ook Unilever en Heineken geïnteresseerd. Je kunt restaurantbezoekers een vragenlijst voorleggen, maar dat brengt de wetenschap niet veel verder. Vaak weten we niet eens wat er lekker aan iets is, of waarom we vandaag voor een tosti kozen. Of we liegen erover.

Daarom besloten onderzoekers van de Wageningen UR om samen met een cateraar die vragen experimenteel te gaan onderzoeken. Toepassingen te over voor commerciële investeerders, maar ook voor idealistische wereldverbeteraars. Hoe zou bijvoorbeeld een ziekenhuis de zoutconsumptie kunnen verminderen? Biedt een serie sushi aan, waarvan bij de ene helft het zout aan de buitenkant zit, bij de andere helft het zout gelijkelijk verdeeld is over de rijst, en kijk wat er vaker wordt weggegooid.*

De onderzoekers kunnen meten wat er wordt weggegooid, doordat camera’s de bezoekers van het restaurant individueel kunnen volgen. Je eetgedrag en oogbewegingen worden gevolgd, je glimlach geregistreerd. In de stoelen zit zelfs een hartslagmeter. Het eet toch wat ongemakkelijk, als je erbij stilstaat dat er met een camera wordt ingezoomd op je kauwbewegingen. Gelukkig wordt ook de gezelligheid van het restaurant wetenschappelijk gemanipuleerd: er wordt onderzoek gedaan naar het effect van lichtbakken en bloemen op je humeur en eetlust.

En wil je weten waar je in de toekomst trek in hebt? Op weer.culios.nl wordt niet alleen het weer voorspeld, maar ook waar dat plaatselijke weer jou morgen zin in laat hebben.

*Antwoord: Als zout aan de buitenkant zit, proef je het beter en is er dus minder van nodig.