drQuantumIk was bezig een artikel te lezen voor onze journal club morgen over een experiment waarin een bepaald aspect van de quantum mechanica getoetst wordt, namelijk het beroemde dubbele spleten experiment van Young. Nu ik hier weer een tijdje over na heb zitten denken is het wel echt een fantastisch experiment en op Youtube is er een erg duidelijke uitleg ervan, door niet de minste: Dr Quantum! Het filmpje (zie hieronder) legt het dubbele spleten experiment uit. Dit experiment laat de zogeheten dualiteit tussen het deeltjes- en golfkarakter van materie zien, een nog steeds verbazingwekkend fenomeen…

Het artikel dat ik aan het lezen was over dit onderwerp beschrijft een experimentele realisatie van een drie-spleten experiment en laat zien dat dit niks anders is dan 3 keer een twee spleten experiment (spleet 1+2, spleet 1+3 en spleet 2+3) tegelijkertijd. Dit klinkt misschien wat teleurstellend, maar is ook geruststellend omdat het betekent dat de quantummechanica zoals we die nu kennen (nog) klopt. De reden dat dit een onderwerp van onderzoek is, is omdat de quantummechanica en de zwaartekracht niet te verenigen vallen en beide theorieen dus misschien niet compleet zijn. Het ontbreken van de beschrijving van een drie-paden proces in de quantummechanica is een voorbeeld hiervan, maar dit is dus nu uitgesloten (tot op een zekere experimentele nauwkeurigheid).

Maar goed, dit wordt nogal technisch, deze post ging me met name om het filmpje van het dubbele spleten experiment.