Toen ik onlangs in de krant las dat er 28.000 vliegtuigen per dag alleen al in Europa vliegen viel mijn mond open – ik was me namelijk niet van deze enorme hoeveelheid bewust. Tussen 1990 en 2008 is het vliegverkeer met 87% gestegen (zie hier). En dat is flink. Ook de data van het CBS liegen er niet om: De Nederlander vliegt steeds vaker.
Gezien ik net als u consument ben heeft mijn gedrag invloed op deze in mijn ogen uiterst onwenselijke ontwikkeling. Hoogste tijd dus om eens mijn eigen gedrag kritisch onder de loep te nemen- immers ben ik ook vaker onderweg, zowel prive als voor mijn werk. Er stond een congres in München aan. Dus ging ik uitrekenen wat mijn impact met de verschillende reisvormen is (zie de ecopassenger):
De treinreis vervuilt met 28 kilo CO2 de atmosfeer (trouwens uitgerekend voor de hogesnelheidstrein), terwijl de vliegreis 104kg CO2 produceert –bijna 4 keer zo veel. Het energieverbruik is trouwens ook een factor 2,5 hoger. Wat de reistijd betreft is het een verschil van 7,5 uur tegenover 3 uur 15 min met het vliegtuig; wachttijden voor paspoortcontrole en inchecken voor de vliegreis niet meegerekend.
Omdat ik het uitrekenen zo leuk vind ben ik gelijk de weg naar andere steden gaan bekijken. Deze tijden zijn trouwens allemaal uitgerekend van Amsterdam CS naar een centraal gelegen treinstation in de desbetreffende stad. Naar London is de reistijd 5 uur met de trein en 3 uur met het vliegtuig, en die heeft 2,5x zo veel CO2 uitstoot als de trein. En Berlijn? 4x hogere CO2 uitstoot voor het vliegtuig voor een tijdwinst van 3 uur op 6,5 uur trein reistijd. Trouwens is ook hier de wachttijd op het vliegveld niet meegerekend. Voor Parijs zou de keuze eigenlijk geen keuze meer moeten zijn: 6,5x meer CO2 door het vliegtuig voor een winst van 16 minuten op rond drie uur reistijd.
Het enige nadeel van de trein is de prijs van het kaartje- ondanks de sterkere vervuiling en het hogere energieverbruik van de vliegreis is de trein niet altijd goedkoper. Jammer dat de vliegtax zo snel weer afgeschaft is. Als u trouwens de trein vroegtijdig boekt, dan zou ook de prijs geen reden meer mogen zijn om niet te vliegen.
Ik ging dus voor mijn reis naar München met de trein. Nu ben ik inmiddels weer op de terugreis, en mijn conclusie is dat de trein een ontzettend goed en leuk alternatief voor het vliegtuig is. Ook al is de reistijd iets langer, zo is de reis ontspannender voor mij. Ik zit in veel fijnere stoelen met voldoende beenruimte, en ik kan eindelijk eens met blik op een mooie landschap ongestoord meerdere uur achter elkaar werken. Hiervoor ben ik zelfs niet eens aangewezen op de batterij van mijn laptop- stroom is er voor iedere zitplaats. Alleen dat was mijn keuze voor de trein al waard!
11.06.2010
19:42
Oh, natuurlijk. Een beter milieu…
En dat is dan meteen een van de redenen dat ik niet al te hard wil piepen over ‘t aantal vluchten per dag in Europa, want ik ga zelf met enige regelmaat terug naar Nederland. De trein is dan niet echt een optie, tenzij ik meerdere dagen onderweg wil zijn. Aan de andere kant kan ik me afvragen of ikdan wel zo vaak mijn familie moet opzoeken? Ik héb nu de optie, maar als het vliegtuig er niet zou zijn zou ik ‘t vast ook wel overleven, toch?
‘t Is een beetje welke offers je wil maken voor welke voordelen. Vegetarier zijn, bijvoorbeeld, is ook een veel ‘groenere’ levensstijl dan gewoon vlees eten, en daar heb ik niet heel veel moeite mee. Ik ken echter anderen, die nóóit met het vliegtuig gaan (en dat dus ook niet zouden missen), bij wie je ‘t karbonaadje toch niet van hun bord moet halen.
(Overigens zou ik naar Spanje nog steeds niet met het vliegtuig gaan, voor alle duidelijkheid. Mijn anekdote schoot me alleen te binnen toen ik je enthousiaste treinreisverhaal las, en bedacht dat dit in Zuid-Europa wellicht toch wat anders kan zijn…)
11.06.2010
15:59
zeker is dat vervelend, Barbara. alleen heb ik precies hetzelfde meegemaakt op vluchten, en dat kan even lang duren. Ook geen pretje, en dan kun je nog niet eens weglopen, of naar het bordrestaurant vluchten.
En dit soort incidenten zouden toch niet je houding moeten veranderen dat 28.000 vluchten per dag in Europa te veel zijn? En daar komt nog twee derde van de overige wereld op bij? Daar ben ik dan toch een purist, en vind dat je altijd bij jezelf moet beginnen en eerst naar je eigen gedrag moet kijken- anders mag ik niet klagen als ik even hard aan mee doe.
11.06.2010
13:49
Ooit was ik het 100% met je eens.
Toen ging ik een weekendje op bezoek bij een vriendin in Noord Spanje, 10 uur met de trein vanuit Lissabon. Met vaste plaatsen, aangegeven op ‘t kaartje, kon ik dus nergens heen toen mijn coupé al na 5 minuten van de reis gedeeld diende te worden met twee buitengewoon… eh… geurige figuren. Dan is 10 uur toch bést wel lang, ineens…
10.06.2010
23:01
Helemaal mee eens, Monica! De trein is een veel betere plek om te werken dan het vliegtuig! Juist workaholics zoals wetenschappers zouden dat moeten waarderen!