Toen ik onlangs in de krant las dat er 28.000 vliegtuigen per dag alleen al in Europa vliegen viel mijn mond open – ik was me namelijk niet van deze enorme hoeveelheid bewust. Tussen 1990 en 2008 is het vliegverkeer met 87% gestegen (zie hier). En dat is flink. Ook de data van het CBS liegen er niet om: De Nederlander vliegt steeds vaker.

Gezien ik net als u consument ben heeft mijn gedrag invloed op deze in mijn ogen uiterst onwenselijke ontwikkeling. Hoogste tijd dus om eens mijn eigen gedrag kritisch onder de loep te nemen- immers ben ik ook vaker onderweg, zowel prive als voor mijn werk. Er stond een congres in München aan. Dus ging ik uitrekenen wat mijn impact met de verschillende reisvormen is (zie de ecopassenger):

De treinreis vervuilt met 28 kilo CO2 de atmosfeer (trouwens uitgerekend voor de hogesnelheidstrein), terwijl de vliegreis 104kg CO2 produceert –bijna 4 keer zo veel. Het energieverbruik is trouwens ook een factor 2,5 hoger. Wat de reistijd betreft is het een verschil van 7,5 uur tegenover 3 uur 15 min met het vliegtuig; wachttijden voor paspoortcontrole en inchecken voor de vliegreis niet meegerekend.

Omdat ik het uitrekenen zo leuk vind ben ik gelijk de weg naar andere steden gaan bekijken. Deze tijden zijn trouwens allemaal uitgerekend van Amsterdam CS naar een centraal gelegen treinstation in de desbetreffende stad. Naar London is de reistijd  5 uur met de trein en 3 uur met het vliegtuig, en die heeft  2,5x zo veel CO2 uitstoot als de trein. En Berlijn? 4x hogere CO2 uitstoot voor het vliegtuig voor een tijdwinst van 3 uur op 6,5 uur trein reistijd. Trouwens is ook hier de wachttijd op het vliegveld niet meegerekend. Voor Parijs zou de keuze eigenlijk geen keuze meer moeten zijn: 6,5x meer CO2 door het vliegtuig voor een winst van 16 minuten op rond drie uur reistijd.

Het enige nadeel van de trein is de prijs van het kaartje- ondanks de sterkere vervuiling en het hogere energieverbruik van de vliegreis is de trein niet altijd goedkoper. Jammer dat de vliegtax zo snel weer afgeschaft is. Als u trouwens de trein vroegtijdig boekt, dan zou ook de prijs geen reden meer mogen zijn om niet te vliegen.

Ik ging dus voor mijn reis naar München met de trein. Nu ben ik inmiddels weer op de terugreis, en mijn conclusie is dat de trein een ontzettend goed en leuk alternatief voor het vliegtuig is. Ook al is de reistijd iets langer, zo is de reis ontspannender voor mij. Ik zit in veel fijnere stoelen met voldoende beenruimte, en ik kan eindelijk eens met blik op een mooie landschap ongestoord meerdere uur achter elkaar werken. Hiervoor ben ik zelfs niet eens aangewezen op de batterij van mijn laptop- stroom is er voor iedere zitplaats. Alleen dat was mijn keuze voor de trein al waard!