Mijn vader zei gisteren dat ik eens moest kijken op de website van de Nederlandse Vogelbescherming. Hij is helemaal weg van de ooievaars, omdat ze zo leuk klepperen. Net als in de afgelopen jaren, heeft de vogelbescherming webcams bij en in vogelnesten geplaatst. Daarom kan nu heel Nederland volgen of de boomklever of de torenvalk al eieren hebben of zelfs al jongen. Mijn vader is dus fan van de ooievaars. Hij kijkt er niet eens heel veel naar, maar geniet van het geklepper als achtergrondgeluid. Ik vind de ooievaars ook indrukwekkend, bijvoorbeeld als er eentje vecht met een andere ooievaar (rechts kijken bij “Iets gemist? Kijk hier”). Maar leuker vind ik de oehoes. Wan die hebben al jongen! Van die pluizige witte beestjes. Voor de steenuil wordt er ook hulp gevraagd van de kijkers, onderzoekers willen bijvoorbeeld graag weten hoeveel de steenuilen eten, maar hebben geen tijd om 24 per dag naar de webcam te kijken. Iedereen die kijkt, wordt daarom gevraagd het even te melden als je wat ziet gebeuren in het nest.

Volg de grutto

Op de site van de vogelbescherming vond ik ook interessante informatie over het zenderonderzoek dat ze ondersteunen. Gruttos, ooievaars en purperreigers worden met behulp van zenders gevolgd op hun reizen van Europa naar Afrika en terug. De betrokken onderzoekers schrijven regelmatig wat er gebeurt, bijvoorbeeld toen er van de week weer gruttos in Nederland aankwamen, non-stop gevlogen vanuit Spanje. Zenderonderzoek is natuurlijk cool, maar ik vind het vooral ook goed hoe onderzoek en communicatie over onderzoek hand in hand gaan!

Voor iedere vogel is te zien waar hij of zij is geweest.