High in de SCYAls je trouw Sciencepalooza leest, zou je haast denken dat wetenschap gelijk staat aan bètawetenschap (op de stukjes over experimentele economie na dan). Nu hebben exacte wetenschappers er wel een handje van dat stiekem onderling privé in het geheim te denken, maar dat is natuurlijk (vaak) niet terecht. Ik wil hier iets delen over een onderzoeksproject waar ik bij betrokken ben. Het doel van het project: technologie inzetten om leerlingen beter te laten leren (Technology Enhanced Learning).

Speciaal voor dit Europese project, SCY (Science Created by You, zeg SKY) geheten, was ik een kleine week in Toronto, Canada (slechts 4000 kilometer van Vancouver en twee weken te vroeg), omdat er ook een Canadese universiteit betrokken is. Wat doe je daar zoal?

1. Vergaderen

Het belangrijkste was om met elkaar te praten. Het is nogal een groot project met 8 universiteiten, meerdere scholen en andere organisaties uit Noorwegen, Estland, Frankrijk, Duitsland, Cyprus, Canada en Nederland.

Gezamenlijk proberen we een leeromgeving te bouwen, waarbij de software leerlingen helpt met het leren van wetenschappelijk onderwerpen. Dat kan door slim in te grijpen in het leerproces. Voorbeeldje: een leerling maakt een overzicht van factoren die te maken hebben met het broeikaseffect. Deze niet complete lijst wordt allereerst opgeslagen in een database, waarna de aanwezige software de lijst vergelijkt met de lijsten van andere leerlingen. Vervolgens koppelt het programma twee leerlingen die elkaar kunnen helpen met het vervolledigen van hun lijst.

De software ondersteunt hier samenwerkend leren, maar er kan nog veel meer. Denk aan simpelweg nakijken van het werk van leerlingen, het ondersteunen van lezen van teksten door leerlingen te helpen een conceptmap te maken en, maar dat is iets over een paar jaar, het analyseren van chats van leerlingen om te zien of ze de stof begrijpen (en dan actie te ondernemen).

Ergens tussen de 40 en 60 Europeanen en Canadezen werken zich tot 2012 een slag in de rondte om de leeromgeving te bouwen en vullen. Elk jaar komen we tweemaal met zijn allen bij elkaar om de voortgang te bespreken.

In mijn geval betekende dat 4 dagen lang van negen uur ’s ochtends tot half zeven ’s avonds vergaderen. Ik ben geen programmeur, ook al voldoe ik aan de uiterlijke kenmerken, relatief jong en man, dus heb ik vooral veel meegepraat over de inhoud van de opdrachten die we gaan ontwikkelen (daar heb ik verstand van) en geluisterd naar het didactische onderzoek dat gaat gebeuren in de betrokken landen (heb ik minder verstand van). Het onderzoek wil twee vragen beantwoorden: 1. hoe kunnen leerlingen beter ondersteund worden door het systeem? En 2. gaan leerlingen werkelijk beter leren door de ondersteuning vanuit het systeem?

Ik heb ondertussen geleerd dat ook al is dit type onderzoek minder ‘ hard’  dan veel natuurkundig of biologisch onderzoek, er wel degelijk interessante resultaten uit kunnen komen (leerlingen gebruiken geen materiaal van andere leerlingen, zelfs als het mag). Hierover zal ik een volgende keer, als er echt resultaten zijn, uitweiden.

Na 4 dagen luisteren en praten, soms op het scherpst van de snede, zat het erop. Dezelfde avond vlogen bijna alle dertig Europeanen weer naar huis. De meeste naar de sneeuw, de Cyprioten naar de zon.

Er zijn twee andere activiteiten tijdens zo’n week minstens zo belangrijk. Denk: binding, ontspanning, napraten.

2. Eten en drinken

De avonden waren voor vermaak en informeel contact. Dat betekende eten en drinken in gezellige en bijzondere plekken, zoals op de CN Tower (tot 2007 het hoogste vrijstaande bouwwerk van de wereld). High in de SCY.

Wie had ooit gedacht dat ik in een week zoveel verschillende soorten Belgische, Nederlandse, Duitse en Canadese biertjes zou drinken. Favoriet van de week: No. 9.

3. Karaoke

Geen SCY-meeting is compleet zonder een of meerdere avonden karaoke. In Siegburg (Duitsland) en Oslo betekende dat nog even zoeken, maar Toronto heeft grote Aziatische gemeenschappen. In een Koreaanse karaokebar zong ik Stayin’ alive en Run to the hills. Wees blij dat je er niet bij was.