Laatst vroeg een journalist van de universiteitskrant in München waarom het eigenlijk belangrijk is dat kinderen iets leren over evolutie. Ik denk dat er veel redenen zijn waarom evolutie belangrijk is. Hier is mijn top 3 (in willekeurige volgorde).

1. Om onszelf en onze plek in de wereld te begrijpen moeten we weten waar we vandaan komen. Wij zijn apen. Wij zijn zoogdieren. Als je maar ver genoeg terug gaat in de tijd, blijken wij verwant aan alle andere levende wezens op aarde zoals apen, vissen en zelfs bacteriën. Dat heeft gevolgen voor hoe wij onszelf zien en hoe we naar de rest van de wereld kijken.

2. De evolutietheorie heeft ervoor gezorgd dat god als “ontwerper” niet meer nodig is. En als god de natuur niet heeft gemaakt dan betekent dat ook dat de natuur niet persé “goed” is. Apen blijken bijvoorbeeld ook moorden te plegen of te verkrachten. Zonder evolutietheorie zou dit voorbeeld kunnen worden aangegrepen om te beweren dat moord en verkrachting natuurlijk is en daarmee “goed”. Nu weten we echter dat er geen ontwerp aan de natuur ten grondslag ligt. Evolutie heeft geen doel en maakt geen onderscheid tussen “goed” en “kwaad”. We kunnen daardoor de natuur niet meer gebruiken als moreel kompas. Dat apen moorden is geen argument om moord tussen mensen goed te keuren.

3. Ziekteverwekkers veranderen en worden resistent tegen medicijnen. Evolutie is bijvoorbeeld een probleem bij HIV, malaria en TBC. Als we daar wat tegen willen doen moeten we de evolutie van deze micro-organismen begrijpen.

SciencepaloozaTube?
Vorige week vroeg iemand me of we bij Sciencepalooza plannen hebben om met video’s te gaan werken: SciencepaloozaTube. Dat vind ik eigenlijk een supergoed idee. Bovendien wilde ik toch al een filmpje maken om mee te dingen naar een plek op TEDxAmsterdam. Dus hier is de pilot-aflevering van SciencepaloozaTube: Everyone should know about evolution. Klik er alsjeblieft even op zodat ik een kans maak om 20 november te kunnen spreken op TEDxAmsterdam.

De beelden zijn gemaakt door mijn zus met wie ik in Italië op vakantie ben. Ik sta in de mooie Boboli-tuinen in Florence. De volgende keer zal ik Nederlands praten. Dan past het beter bij Sciencepalooza.