Publiceren in de beste wetenschappelijke bladen is niet alleen essentieel voor wetenschappers om te overleven, ook farmaceuten doen het graag. Niet alleen om hun aanzien te verhogen maar ook om artsen te imponeren met mooie publicaties waarin een nieuw medicijn een heldenrol vertolkt.

‘Komen je resultaten niet in je favoriete wetenschappelijke bladen terecht dan begin je gewoon een nieuw blad.’ Dat moet Merck, een van de grootste farmaceuten ter wereld, gedacht hebben toen ze in 2003 met hun plan bij Elsevier aan kwamen zetten. Elsevier kreeg spontaan dollartekens in de ogen en niet veel later verscheen het eerste exemplaar van ‘The Australasian Journal of Bone and Joint Medicine‘.

Het blad werd vervolgens vooral gevuld met artikelen waarin fantastische resultaten werden geboekt met allerlei Merck medicijn waaronder het zo gewraakte Vioxx; een van de meest succesvolle en meest verkochte medicijnen ooit dat van de markt is gehaald wegens een verhoogde kans op het krijgen van een hart aanval.

Uiteindelijk is een maand geleden aan het licht gekomen, door een rechtzaak die werd gevoerd tegen Merck en het medicijn Vioxx, dat het blad TAJBJM volledig werd gefinancierd door Merck. Het ging hier dus eigenlijk om een reclameblaadje in plaats van een wetenschappelijk blad met ‘ge-peer-reviewde‘ artikelen.

Niet echt goed voor het aanzien van Elsevier dit akkefietje, zij hebben nooit vermeld dat het om marketing ging, maar ook vooral erg slecht voor het imago van Merck.