Vandaag was een fijne dag voor mijn ego. Professor Tony Long van de University of California in Irvine kwam een praatje geven bij ons in het instituut. Ik had wel eens van hem gehoord, maar ik ha hem nog nooit ontmoet. Zijn praatje was interessant. Een beetje te technisch eigenlijk voor op scienepalooza. Ik schrijf er toch over omdat hij ergens in het praatje zei: “we found a lot of evidence for soft sweeps“. En mijn dag was gemaakt!

Waarom het zo leuk is dat hij dat zei? “Soft sweep” is een term van mijn begeleider en mij. In 2005 hebben we een paper gepubliceerd met als titel “Soft Sweeps – Molecular Population Genetics of Adaptation from Standing Genetic Variation“. De term “sweep” bestond al, mijn begeleider kwam op het idee om een speciale vorm van sweep “soft sweep” te noemen. Het is natuurlijk geweldig als andere onderzoekers de term nu gebruiken.

Na het praatje van Long stelde een collega me aan hem voor. Hij had geen idee wie ik was of wie mijn begeleider was, hij wist ook niet dat de term “soft sweep” uit München kwam. Dat is natuurlijk jammer, maar het bewijst wel het succes van de term. Hij kent ons niet eens, en gebruikt toch ons jargon!