papegaaiOnderzoekers van Harvard in Boston hebben heel veel you-tube filmpjes bekeken en ontdekt dat er dieren zijn die echt kunnen dansen (link naar het artikel). Dat wil zeggen: ze kunnen zich op het ritme van muziek bewegen. Dat klinkt misschien niet direct als een belangrijk resultaat, maar tot nu toe gingen gedragswetenschappers ervan uit dat dansen iets typisch menselijks was. Zelfs chimpansees kunnen niet dansen. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat veertien soorten papegaaien en één soort olifant kunnen dansen, maar niet andere vogels, of honden en katten. De logische conclusie die de wetenschappers trekken: dansen heeft iets met praten te maken. Niet alleen papegaaien, maar ook olifanten kunnen namelijk mensen napraten.

Ik wist niet dat papegaaien kunnen dansen (papegaaien fans wisten het al lang heb ik net met hulp van google geleerd), maar dat ritme en praten met elkaar te maken hebben was bij wetenschappers al lang bekend. In dit korte filmpje legt Oliver Sacks uit dat veel patienten met afasie weliswaar niet kunnen praten, maar wel kunnen zingen.

Hier is een van de papegaaien die volgens de onderzoekers echt kan dansen:

Tot slot nog een filmpje (nog geen jaar oud) waarin Oliver Sacks vertelt dat de mens het enige dier is dat danst. Dat is nu dus achterhaald.