Ooit afgevraagd waar die karakteristieke ‘aarde-geur’ vandaan komt als je de tuin omspit? Blijkt dat allerlei bacteriën en schimmels in de grond daar verantwoordelijk voor zijn.

Ze produceren stoffen (terpenen) die je neus laten tintelen als je vredig staat te scheppen. Een paar dagen terug hebben een aantal onderzoekers van Brown University (dat is een uurtje naar het zuiden vanaf Boston, waar ik woon) nu ook de verantwoordelijke genen geïdentificeerd.

Gestimuleerd door de verbeelding die de aarde-lucht in me opriep vroeg ik me af waar de geur van pas gemaaid gras nu eigenlijk vandaan komt. Dat blijkt ook al ontdekt te zijn, en veroorzaakt te worden door verschillende soorten blad-alcoholische stoffen.

Deze olieachtige stoffen worden gevormd bij schade aan het blad; schade veroorzaakt door het maaien van het gras bijvoorbeeld, of doordat insekten aan de plant lopen te knabbelen. Het oorspronkelijke nut van die stoffen is dat ze uitermate goed werken in het helen van de ‘wond’, maar ze zijn ook aantrekkelijk voor bepaalde soorten roofdier insekten. Die weten dan dat er voor hun een lekker hapje klaar staat, namelijk de insekten die aan de plant knagen.

Het wordt nog mooier! Nouja eigenlijk niet, want diezelfde heerlijk geurende stoffen die vrijkomen bij het maaien van je gazonnetje blijken lichtgevoelige reacties aan te gaan in de atmosfeer. En deze reacties zorgen weer voor smogvorming.

Lekker is dat, wat tot enkele minuten geleden zo mooi was in mijn beleving blijkt plotseling het klimaat aan te tasten! Wat een ellende.